Muffins till Mamma

Pepparkaksmuffins med ädelosttopping


100 g smör eller margarin
2 1/2 dl brun farin eller råsocker
2 ägg
1 1/2 dl gräddfil eller mjölk
3 dl vetemjöl
1 msk kanel, mald
1 tsk nejlikor kryddnejlikor, malda
1 tsk ingefära, mald
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver

Ädelosttopping:
140 g ädelost, t ex Kvibille
1 dl crème fraiche eller gräddfil

Garnering:
Ca 1 dl valnötter eller andra nötter, hela eller grovhackade
Ev lingon

 Sätt ugnen på 225°C. Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Använd gärna matberedare. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Rör ner gräddfil eller filmjölk och mjölet blandat med kryddor och bikarbonat eller bakpulver.

Ställ muffinsformarna på en plåt. Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen 10-12 min. Låt dem kallna.

Blanda ingredienserna till toppingen till en slät smet, går lättast i matberedare. Lägg en klick på varje muffins och garnera. Servera som tilltugg till glögg.

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Elsa

Åh vad fina saker du gör majset!!

Jag kommer till Kalmar andra helgen i november. Då hoppas jag att ni har fått ordning i lägenheten, och så vill jag bli bjuden på en sån där go grej!



Kramen

2009-09-30 @ 18:56:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0