Baka

Nu ha jag precis bakat klart. Imorgon är det teammöte på jobbet och min tur att fixa fixa, och jag är inte lika tråkig som många andra är som bara köper ett kexpaket, utan här ska det bakas, denna gången blev det 2 typer av muffins, en sort var bara ren choklad och den andra var äppel och kanel med havretopping. Det var sådär kul att jobba till 20:00 och åka hem och baka direkt. Såg att jag fått en kommentar i inlägget bättre om varför jag ska göra mig av med Lemmy, jo det är så här att jag, Tobbe och Julia ska flytta till en ny lägenhet närmare stan och det är fortfarande en 3:a men dock lite mindre, det finns nu ingen vägg för Lemmy att fylla så därför ska han till ett nytt hem. Han flyttar till Oskarshamn till en familj och ska bo med 4 stycken landsköldpaddor. Vi fick ett mail från Ölands djurpark idag om att dom gärna tog han, hade ju varit lite kul att åka dit och kolla på han där men nu får det bli Oskarshamn istället.

Äppelmuffins med havretopping

200 g smör
3 dl socker
3 ägg
1 dl vatten
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 äpplen i tunna klyftor
Socker
Kanel

Topping:
75 g smör
3/4 dl strösocker
2 dl havregryn

Topping: Smält smör, blanda i socker och havregryn.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Blanda ner vattnet och mjölet blandat med bakpulvret. Fyll muffinsformar till hälften med smet. Doppa äppelklyftorna i kanel blandat med lite socker. Stick ned ett par klyftor i varje form. Strö på toppingen. Grädda i mitten av ugnen i 200°C ca 25 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0