Saffranskaka

Sicken bra dag. Vaknade med humöret på topp och dagen har flutit på bra. Men jag kan säga att jag var mäkta trött efter 8 ½ timma på jobbet, Det har varit sjukt mycket idag och massa turer fram och tillbaka mellan olika supporter, långa köer och arga kunder, och jag kan verkligen förstå att många är arga när det är 30 min i kö för att sedan få höra att dom har kommit till fel avdelning och måste vänta ytterligare 25 min. Jag förstår dom till fullo och just nu är mitt jobb att ta skit och vara så förstående som möjligt, men det är lugnt jag kan ta det och lyckas skakar att mig det rätt fort. Jag cyklade och handlade efter jobbet för att sedan möta upp Tobbe hemma hos han. Vi åkte sedan hem till mig och jag började städa, diska och laga mat. Slängde sedan in lite tvätt i maskinen, alla mina kläder är skitiga då Tobbe aldrig får någon tvättid så jag hoppas verkligen att det hinner torka tills imorgon. Efter att jag städat, diskat och ätit rörde jag ihop en saffranskaka till jobbet imorgon, tycker att mina kollegor behöver lite saffranskaka inför julen så vi får upp lite julstämningen. Men då min kära pojkvän är ett kakmonster så fick inte kakan vara hel utan han tog för sig utan att skämmas he he. Det blev i alla fall en utsökt kaka.

Här har ni receptet som kommer från Allt om mat.


Saffranskaka


Ingredienser


200 g Smör

1 paket saffran 0,5

1 st sockerbit

2 st ägg

3dl strösocker

2,5 dl mjölk

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa florsocker till servering


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175°.
2. Smörj och bröa en slät, rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
3. Smält matfettet, låt svalna.
4. Stöt saffranet i en mortel, gärna med en sockerbit.
5. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
6. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min.
7. Sikta ev över florsocker när kakan ska serveras.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0